Vuoden paras lanseeraus: Snellman – Kunnon lenkki

Kunnon lenkki -lanseerauksen toteuttivat Folk Finland, Voitto ja Bändi.

Tiimi

  • Snellman: Henrik Snellman, Peter Fagerholm, Tommi Fors, Juuso Reinikainen, Betty Enström, Susse  Hedman, Esa Jääskeläinen/Daigo
  • Folk Finland: Marja Vattulainen, Tommi Laiho, Lasse Paasto, Kimmo Kivilahti, Jussi Huhtala , Elina Estlander, Markku Aittola
  • Voitto: Johanna Linna, Meri Saarikoski, Irma Salminen, Iida Marjosalmi, Hanna Vestola
  • Bändi: J-P Siili, Pauliina Teirikari

Snellmanin kunnon lenkkimakkara  -kampanjakuvaus  

Kampanjan alkaessa ruokamakkarat olivat noin 60 miljoonan kilon markkina. Lenkkimakkaraa myytiin vuositasolla noin 13 miljoonaa kiloa. Yli 70 % lenkkimakkaroista myydään perinteisinä keinokuorilenkkeinä. Markkinat olivat totaalisesti rapautuneet viimeisimpien vuosien aikana. Keinokuoristen lenkkien myynti laski vuosina 2009‐2012 peräti 25 %, mikä tarkoittaa kahta miljoonaa kiloa makkaraa.

Snellman on ollut makkaramarkkinoilla pieni tekijä. Klassista lenkkimakkaraa sillä ei ole ollut lainkaan. Strategiansa mukaisesti Snellman tahtoi tuoda tähänkin suureen tuoteryhmään tuotteen, joka oli tehty ”niin kuin itselle tehtäisiin”. Se tarkoitti merkittävästi maukkaampaa ja lihaisampaa tuotetta (77 %), jossa ei ole turhia lisäaineita kuten fosfaattia. Fosfaatin rooli makkaroissa on sitoa nestettä eli periaatteessa tehdä makkarasta vetisempää ja vähälihaisempaa.

Tavoitteena oli tuoda markkinoille todellinen vaihtoehto, Kunnon lenkkimakkara, joka saavuttaa vahvan markkina‐aseman, uusia kuluttajia ja tämä kaikki vielä kannattavasti ilman sisäänheittotuotteen roolia. Markkinointiviestintä jatkoi snellmanilaisen arvomaailman ja toimintatavan kuvaamista. Hyväntuulinen mainonta esitti itsestäänselviä kysymyksiä kuten ”laitetaanko makkaraan lisää lihaa vai fosfaattia?” Keskeisiä medioita olivat televisio, verkko, printti ja tietysti tuotepakkaus.

Kampanjan aikana Kunnon lenkkimakkara nousi markkinakakkoseksi, se pysäytti epäseksikkään kategorian laskun ja toi uusia kuluttajia tuoteryhmään. Myynti oli useita miljoonia ja kaksi kertaa korkeammalla hinnalla kuin kilpailijoilla keskimäärin. Kyseessä on Snellmanin historian menestynein lanseeraus.

Kuvia: https://rumpus.powerhouse.fi/_ZOPIJx4rYVpseR

 

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: